Archive
ISSN 1214-8725
Číslo/Ročník/Rok: 4/III/2006 - Autumn 2006

PAIDEIA: ročník III/2006 (článková bibliografie)

Autor: editor
PAIDEIA: Index of Articles, Volume III/2006.


Články/Articles


 

Mravné obrodenie človeka v intenciách hlasisticko-prúdistického hnutia (3/III/2006)

Autor: Jana Dzuriaková, Marcela Maglione

 

Moral Resurgence of a Man in the Context of Hlas and Prúd Movement. – The contribution directs the attention at the philosophical and literary problem of the renascence of the Slovak nation. This renascence have to begin necessarily with moral renascence, because moral undevelopedness is one of the principal causality of “national poverty”. The article point out principles of christianity as humanity, equality a freedom, because principles of moral renascence are identic with the principles of christian ethic, that is presented like the pure religion without superstitions.

 

Keywords: Movement of Hlas, Movement of Prúd, Renascence, Morality, Equality, Freedom, Language, Pure Religion

 

Kľúčové slová: Hlasisti, Prúdisti, obrodenie, mravnosť, zásady, rovnosť, sloboda, jazyk, čisté náboženstvo

 

(Mgr. Jana Dzuriaková, Mgr. Marcela Maglione, působí na Katedre pedagogiky, psychológie a sociálnych vied Fakulty prírodných vied Žilinské univerzity.)

 

 

Filosofie jako přiznaná redukce (4/III/2006)

Autor: Marek Fajfr

 

Philosophy as Acknowledged Reduction. – Reduction in its various kinds is a natural process, the way how man survives in the wide and fast flow of daily-life information or sensation; is way how to get orientation and meaning in our lives. Philosophy and philosophical education is not exception of reduction, but is reducing in a special way: trying to deal with it critically and wisely. That means that philosophy knows about its own reduction; is standing in position somewhere between radically opened questions on one hand and on the other hand knowing about this still continuing and never ending reduction. Aim of this article is to show reduction as a still present and not necessarily bad approach of our educational attempts they are seen as a “wise reduction”.

 

Keywords: Philosophy of Education, Education of Philosophy, Reduction, Dilemmas in Contemporary Education

 

Klíčová slova: filosofie výchovy, výuka filosofie, redukce, problémy současné výchovy

 

(Mgr. Marek Fajfr působí jako externí doktorand oboru Filosofie na UK PedF v Praze.)



 K významovým interpretacím fenoménu dětství (3/III/2006)
Autor: Helena Hejlová

To Significance Interpretations of Phenomenon of the Childhood. – The article deals with philosophical interpretations of the childhood, especially in works of some philosophers in 20th century (M. Merleau-Ponty, M. Scheler, J. Piaget, M. Buber, K. Meyer-Drawe, J. P. Sartre, J. Patočka). The childhood is presented as constituent part of entirety of the man. It supposes a new view at responsibility of adults for children.

Keywords: Childhood and Identity of the Man, Phenomenon of the Childhood in Philosophical Thinking, Responsibility for Chidren

Klíčová slova: dětství a identita člověka, fenomén dětství ve filosofickém myšlení, odpovědnost za děti

(PhDr. Helena Hejlová, odborná asistentka Katedry primární pedagogiky UK PedF.)


Zu Heideggers Auffassung des Logos (4/III/2006)
Autor: Anna Hogenová

K Heideggerově chápání logu. – Na rozdíl od obecně přijímaných významů a konotací slova logos nabízí fenomenologie hlubší vhled do intencionálního obsahu tohoto pojmu. Autorka se z tohoto úhlu pohledu zabývá ve své studii Heideggerovým chápáním logu, vycházejíc od Herakleita a dalších antických pramenů až k současné neméně aktuální potřebě porozumění vlastnímu „porozumění“, bytí při sobě, se sebou.

Schlüsselwörter: s Logos, s Ganze, r Sinn, e Fuge, s Sein

Klíčová slova: logos, celek, smysl, prasklina, bytí

(Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc., filosofka, zabývá se především fenomenologickou problematikou. Působí na KOVF UK PedF a je vedoucí Katedry filosofie na UK HTF.)


O prométheovském a epimétheovském marxismu (4/III/2006)
Autor: David Rybák

About Promethean and Epimethean Marxism. – The text deals with the problem of past and future (?) marxism. Is Marx nothing but the “dead dog”, one of the latest results of methaphysics, or are there any possibilities how to continue in marxist thinking? Is the marxism “out of fuel” like other philosophies of mediation, or are there any possibilities, any ways to think it in non-mediation (it means non-hegelian) way?

Keywords: Marxism, Dialectic, Materialism, Metaphysics, Humanism

Klíčová slova: marxismus, dialektika, materialismus, metafyzika, humanismus

(Mgr. David Rybák je doktorandem oboru Filosofie na KOVF UK PedF.)


Cizí jazyk otevírá svět. Výuka cizích jazyků na pozadí filosofie (2/III/2006)
Autor: Kateřina Smejkalová

Fremdsprache öffnet die Welt. Fremdsprachenunterricht vor dem Hintergrund der Philosophie. – Folgende Studie befasst sich mit der Analyse einzelner Thesen oder Gedanken ausgewählter Denker solcher philosophischen Strömungen, die mit der Problematik von Sprache und Kommunikation eng verbunden sind. Dieser Artikel widmet sich auch der Auffasung von der Kulturwelt in Bezug auf den Fremdsprachenunterricht.

Schlüsselwörter: Sprache, Kommunikation, Kognitive Linguistik, Fremdsprache, Muttersprache, Sprachliches Weltbild

Klíčová slova: jazyk, komunikace, kognitivní lingvistika, cizí jazyk, mateřský jazyk, jazykový obraz světa

(Mgr. Kateřina Smejkalová, odborná asistentka na Katedře cizích jazyků Fakulty sociálně ekonomické UJEP v Ústí nad Labem.)


Poznámky z komeniánského sborníku – Bamberg 2004 II (2/III/2006)
Autor: Zuzana Svobodová

Remarks Regarding a Conference Proceedings on Comenius – Bamberg 2004 II. – The author presents a summary of talks that were presented during a Czech and German seminar held at Bamberg University in 2004 and were published in the conference proceedings called Johann Amos Comenius – Vordenker eines kreativen Friedens. The event featured a get-together of interested experts coming from a number of scientific fields (theology, philosophy, history, cultural studies, philology, pedagogy, political science, and law) and demonstrated thereby not only the recent nature of Comenius’ heritage, but also the especially broad reach of his work. The present text comprises the second part of the author’s remarks.

Keywords: Comenius, Theology, Philosophy, History, Cultural Studies, Philology, Pedagogy, Political Science, Law

Klíčová slova: Komenský, teologie, filosofie, historie, kulturní vědy, filologie, pedagogika, politické vědy, právo

(PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D., vyučuje etiku a náboženství na Evropské škole – Schola Europaea – v Lucemburku, spolupracuje s Katedrou pedagogiky Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.)


Žena v pojetí Milana Machovce (3/III/2006)
Autor: Jiří Šlégl

Frau nach der Auffassung von Milan Machovec. – Der Beitrag behandelt die Beziehung des tschechischen Philosophen Milan Machovec zu: Frauen, Feminismus und Männeransicht der Frauenproblematik. Aus Machovec Stellungnahme werden Fragen beantworten, die sich folgendenmaßen definieren lassen: Kann man von Frauen etwas geschichtlich Wichtiges erwarten? Wie sieht eine ideale Frau aus? Wie war die Rolle der Frauen in der Mythologie? Frau und Weiblichkeit sind die Themen, die Machovec als die bedeutendsten für das Menschenüberleben betrachtet. Die Männeraufgabe ist, mit Frauenaugen die Welt anzusehen und damit die kommende Katastrophe verweigern. Der Mann sollte bei den Frauen das Intelektuelle mindestens so viel wie das Äußere bewundern.

Schlüsselwörter: r Feminismus, e Sexualität, idelae Frau, Reduktion der Menschheit auf Männlichkeit, Frau in der Mythologie, Frauenprinzip

Klíčová slova: feminismus, sexualita, ideální žena, redukce lidství na mužství, žena v mytologii, ženský princip

(PhDr. Jiří Šlégl, vystudoval historii a pedagogiku na UK PedF, středoškolský pedagog, doktorand filosofie UK PedF.)


Téma Multikulturalismus/Theme Multiculturalism


Role umění v multikulturní výchově (1/III/2006)
Autor: Miloslava Blažková

The Role of Art in the Multicultural Education. – The article deals with the role of art within the multicultural education. It describes the stages of multiculturalism and false multiculturalism. The article shows that the European civilization has problems with the inter-cultural relationships. The grounds of these problems can be found primarily in the transformation of European system of values. The importance of art lies in the creating of space for multicultural dialogue.

Keywords: Multi-culture, Inter-culture, Education, Art, Self-identification, World, Value, Fundamentalism

Klíčová slova: multikultura, interkultura, výchova, umění, sebeidentifikace, svět, hodnota, fundamentalismus

(PhDr. Miloslava Blažková, CSc., odborná asistentka, působí na Katedře občanské výchovy a filosofie na UK PedF a na Katedře filosofie UK HTF.)


Kulturní hermeneutika – vertikály a horizontály. Poznámky k multikulturní výchově (1/III/2006)
Autor: Marek Fajfr

The Cultural Hermeneutic – Verticals and Horizontals. Notes to the Multicultural Education. – The author tries to reveal problem of “multicultural education” from hermeneutical point of view. He tries to show two dimensions of our fundamental approach to the “world itself” – horizontal and vertical one. After a short historical review it seems to him clear that post-modern educational situation became horizontal out of our control. As a teachers we have to build our interpretation in school on that radically new basis.

Keywords: Hermeneutic, Culture, Multicultural Education, Post-modern Situation

Klíčová slova: hermeneutika, kultura, multikulturní výchova, postmoderní situace

(Mgr. Marek Fajfr působí jako externí doktorand oboru Filosofie na UK PedF v Praze.)


Marginální skupiny v multikulturní společnosti (1/III/2006)
Autor: Věra Halászová

Marginalized Groups in a Multicultural Society. – This article brings the evidence of marginalized sociocultural (nationality and religious) groups in our society, which aspires to be a part of the larger multicultural European society. All parts (societies) within this European society are meant to be of equal status. On an extreme example of territorial segregation, this article demonstrates the possibility of formation of religious sociocultural groups as a survival strategy.

Keywords: Culturology, Cultural Anthropology, Marginalized Groups, Multicultural Society, Nationality, Religious, Segregation

Klíčová slova: kulturologie, kulturní antropologie, marginalizované skupiny, multikulturní společnost, národnost, náboženský, segregace

(PhDr. Věra Halászová, kulturní a sociální antropoložka, vyučuje na Katedře občanské výchovy a filosofie UK Pedagogické fakulty.)


Fenomén identity jako problém (1/III/2006)
Autor: Anna Hogenová

The Phenomenon of Identity as a Problem. – The article is dedicated to the problem of identity from phenomenological point of view. The phenomenon „Selbst“ has to be in harmony with the egoity. The base for this harmony is created through the care about soul (Epiméleia). The most important role plays the questions.

Keywords: Phenomenology, Selbst, Dialog and Questions as Base for Identity

Klíčová slova: fenomenologie, Selbst, dialog a tázání jako základ identity

(Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. působí na Katedře občanské výchovy a filosofie UK PedF a je vedoucí Katedry filosofie na UK HTF.)


Teorie vzdělanostních nerovností a romské prostředí (2/III/2006)
Autor: Stanislav Holubec

The Social Inequalities in Education System and Roma Minority. – In his article Stanislav Holubec explores the high level of social inequality which exists in the Czech education system in the Czech republic related to Roma minority. He distinguishes such objective factors as: a lower number of students attending higher education among Roma population, like high school and university, the division amongst children to different educational institutions (so called special schools for disabled children), and the difficult economical situation and of Roma minority as whole. When distinguishing subjective factors Stanislav Holubec uses some of the following theories to help explain why children of the Roma families have little success in the ways of higher education. The Genetic theories generally refused at this time, justified the differences between children by their genetic makeup, that is to say the traits the individual was born with. Other theories by P. Willis pictured the school as an institution which created values, corresponding with those of the middle and upper class. Labeling theories by Rosenthal, Jakobson and Bernstein also stressed the role of the teacher and his own social prejudices upon evaluating his students. The last theory he uses is the Examining theory by Pierre Bourdieu, which stresses the role of different types of capital which play an important role when analyzing the success of school children from different social backgrounds. The author shows us, that if we want to understand inequality, it is necessary to combine the objective factors with all of the above mentioned theories.

Keywords: Educational Inequalities, Romas

Klíčová slova: vzdělanostní nerovnosti, Romové

(PhDr. Stanislav Holubec působí na Katedře občanské výchovy a filosofie UK PedF.)


Multikulturalismus z českého hlediska (1/III/2006)
Autor: Marek Hrubec

Multiculturalism from the Czech Perspective. – An essay is an introductory study of the theme of multiculturalism from the czech perspective. It analyses a structure of minority groups in the Czech Republic, and explains it in the framework of limits and prospects of intercultural relations in the global context. A theoretical base assertion of the article is that multicultural and intercultural issues can be solved if they are examined from the point of view of claims of cultural and social recognition.

Keywords: Multiculturalism, Recognition, Czech Perspective

Klíčová slova: multikulturalismus, uznání, české hledisko

(PhDr. Marek Hrubec, PhD. vede oddělení Morální a politické filosofie ve Filozofickém ústavu Akademie věd ČR a přednáší politickou a sociální teorii na katedrách politologie a sociologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.)


Idea multikulturality v kontextu západního (evropského) myšlení (1/III/2006)
Autor: David Krámský

Problem of Multiculturality in West(European) Thinking Context. – The article considers the question “what is multiculturalism” from the standpoint of Husserl’s phenomenology and Lévinas’ and Derrida’s thoughts. The article intends to make a reference both to the actual possibilities, conditions and connections of meaningful asking of such question and to a possible sense of the project of multiculturalism.

Keywords: Humanity, European Thinking, Totality, Logocentrism

Klíčová slova: lidství, evropské myšlení, totalita, logocentrismus

(PhDr. David Krámský, Ph.D., filosof, působí na katedře Filosofie Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci.)


Misie a mezináboženský dialog (1/III/2006)
Autor: Tomáš Machula

Mission and Interreligious Dialogue. – If religion is understood as an anthropological constant and if we realize – with Hans Küng – that there is no peace among nations without peace among religions then is no reason to doubt about urgency of interreligious contacts and education of the public in this area. This reflection primarily deals with the relationship between “outdated” missionary work and “modern” interreligious dialogue and their place within the bounds of interreligious talks.

Keywords: Mission, Interreligious Dialogue, Ecclesiocentrism, Christocentrism, Theocentrism

Klíčová slova: misie, mezináboženský dialog, ekleziocentrismus, christocentrismus, teocentrismus

(Mgr. Ing. Tomáš Machula, Dr. působí na Katedře filosofie a religionistiky TF JU v Českých Budějovicích.)


Svět Neslyšících (1/III/2006)
Autor: Olga Maierová

The World of the Deaf. – The deaf people deal with their dual relationship towards the majority society. On one hand they define themselves by using the sign language and want to be accepted as a language minority. On the other hand they try to fully integrate themselves into the “hearing” society and environment and to identify with the majority society.

Keywords: the Deaf, Minorities, Society, Culture, Comunities

Klíčová slova: Neslyšící, menšiny, společnost, kultura, komunity

(Mgr. Olga Maierová vyučuje na Gymnáziu pro žáky se specifickými potřebami vzdělávání v Ječné ul. v Praze.)


Multikulturní výchova jako problém aneb Od multikulturní výchovy k nedogmatickému a deetnizovanému prostoru pro adaptivní sebe-pojetí (1/III/2006)
Autor: Petra Morvayová

Multicultural Education as a Problem. – The text point out the problems of theory and practice of the multicultural and intercultural education. In spite of critique, the text doesn’t aims to abnegation of theory and practice of intercultural education as such. Article looks up the dichotomy and risk factors in the concepts of multicultural and intercultural education and tries to open the wider sphere of possible choices.

Keywords: Education, Multiculturality, Interculturality, Concept, Pedagogy

Klíčová slova: výchova, multikulturalita, interkulturalita, koncept, pedagogika

(Mgr. et Bc. Petra Morvayová, odborná asistentka a vedoucí Centra interkulturního vzdělávání, Ped. fakulta UJEP Ústí nad Labem. Na PF UJEP působí od r. 1997, kde též vystudovala bakalářský program Společenské vědy a magisterský program Historické vědy. V letech 1997–2005 realizovala několik samostatných projektů a absolvovala zahraniční stáže ve Francii a Nizozemsku.)


Sémantické modely multikulturality (1/III/2006)
Autor: Naděžda Pelcová

The Semantic Models of Multiculturalism. – The article deals with five semantic models of the concept of multiculturalism. Multiculturalism is perceived as an ideal, as a deconstruction of the American culture and of the western values, as a political construct and strategy and as a feature of the global world and a product of western thinking.

Keywords: Multiculturality, Assimilation Cultural and Lingual, Cultural and Personal Identity

Klíčová slova: multikulturalita, asimilace kulturní a jazyková, kulturní a osobní identita

(Doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc., vedoucí Katedry občanské výchovy a filosofie UK PedF, specializuje se na filosofickou antropologii a filosofii výchovy.)


Marginální skupiny v multikulturní společnosti: apačská identita a státní školství (2/III/2006)
Autor: Daniela Pěničková

Marginal Groups in Multicultural Society: Apache Identity and Public Education System. – This article presents a case study of one of the Western Apache tribes in the U. S. Southwest in the effort to examine the sociocultural and political factors underpinning the processes of shaping current Apache identity in the context of public education system on the reservation. It demonstrates how the identity of Apache community college learners become a result of the history of colonization, and state, county and tribal governmental power relations, which determine the structure of local school system without leaving any space for alternative system development.

Keywords: Multicultural Society, Autonomy, Identity, Apaches, Education

Klíčová slova: multikulturní společnost, autonomie, identita, Apači, vzdělávání

(Mgr. Daniela Pěničková, Ph.D., kulturní antropoložka, působí v Oddělení sociální a kulturní antropologie Katedry antropologie Západočeské univerzity v Plzni a na University of New York in Prague.)


Dialogy. Několik poznámek k diskusi o náboženské dimenzi multikulturalismu (1/III/2006)
Autor: Miloslav Průka

Dialogue. Notes on the Discussion about Religious Dimension of Multiculturalism. – This article wants to show some features of multicultural, especially interreligious dialogue. In its centre is the question of possibilities of various dialogues based on different presuppositions and expectations.


Keywords: Dialogue, (Difficulties of) Communication, Decline, (Eloquent) Silence

Klíčová slova: dialog, (problémy) komunikace, úpadek, výmluvné mlčení

(Mgr. Miloslav Průka, teolog a filosof, teologii studoval na UK HTF, interní doktorand KOVF UK PedF.)


Multikulturalismus dnes: pojmy, metafory (1/III/2006)
Autor: Oleg Suša

Multiculturalism Today: Conceptions, Metaphors. – The study analyses important concepts related to the social contexts of multiculturalism as assimilation, anomy, deprivation, cultural diffusion, ethnocentrism, identity, inclusive community, marginalisation, socialisation, pluralism atc. Social, historical and spatial contexts of the metaphors of multicultural interaction are important for interpretative framing, especially in condition of contemporary globalization: that is, for example, the leading topical metaphors like the time-space compression, world system and world risk society.

Keywords: Multiculturalism, Metaphors, Contexts, Globalization

Klíčová slova: multikulturalismus, metafory, kontexty, globalizace

(PhDr. Oleg Suša, CSc. působí v oddělení Morální a politické filosofie Filozofického ústavu Akademie věd ČR.)


Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství (1/III/2006) Autor: Milena Tichá

Multicultural Education in the Circumstances of Globalization and Regionalization of the World Economy. – The goal of this article is to comprehend the inconsistencies in the parallel processes of globalisation and regionalisation in the multicultural world. The article’s main aim is the analysis of socio-economical aspects of these processes. It also focuses on the way these inconsistencies affect the educational processes of multicultural education, education dealing with European citizenship and the personality education focused on searching individual’s identity within the local cultural and historic traditions.

Keywords: Multicultural Education, European Identity, Education toward European Citizenship, Globalization of the World Economy, Regionalization of the World Economy

Klíčová slova: multikulturní výchova, výchova k evropanství, výchova k evropskému občanství, globalizace světového hospodářství, regionalizace světového hospodářství

(PhDr. Milena Tichá, CSc., ekonom, působí na Katedře občanské výchovy a filosofie UK PedF, věnuje se problematice ekonomie, hospodářské politiky a světové ekonomiky.)


Několik poznámek k tématu náboženství a multikulturalita (1/III/2006)
Autor: Jakub S. Trojan

Notes on the Topic of Religion and Multiculturalism. – Before the study of the subject will be systematically performed, the differentiation of both Religion and Multiculturalism should be reflected; at the same time the complexity of Religion and Multiculturalism as each other mutually effecting entities is to be stated. This can be done by diachronic and synchronic analysis of Religion and Multiculturalism.

Keywords: Religion, Religion as an Institution, Religion as a Personal Belief, Phenomenon of Multiculturality

Klíčová slova: náboženství, náboženství jako instituce, náboženství jako osobní víra, fenomén multikulturality

(Prof. ThDr. Ing. Jakub S. Trojan je vedoucí Katedry teologické etiky UK Evangelické teologické fakulty.)


Několik poznámek k multikulturalismu z hlediska nových náboženských hnutí (4/III/2006)
Autor: Jaroslav Vítek

Notes on the Topic of Multiculturalism from the Perspective of New Religious Movements. – Before the study of the subject will be systematically performed, the differentiation of sect, cult, religious groups and new religious movements should be reflected. In the centre is the question of interreligious contacts and education of the public in this area from the point of view of religious studies, theology and anti-cultism.

Keywords: Religion, New Religious Movements, Cult, Anti-cultism, Phenomenon of Multiculturality

Klíčová slova: náboženství, nová náboženská hnutí, kult, antikultovní hnutí, fenomén multikulturality

(PhDr. Mgr. Jaroslav Vítek působí jako externí doktorand oboru filosofie na UK PedF v Praze, odborný asistent a vedoucí Katedry cizích jazyků na SVI v Kladně.)


Společenství tradičních církví jako jedno z paradigmat multikulturní společnosti. (Několik podnětů k diskusi na téma „náboženské dimenze multikulturalismu“) (1/III/2006)
Autor: Jiří Vogel

Die Gemeinschaft der traditionellen Kirchen als eines von Paradigmen der multikulturellen Gesellschaft. – Der Aufsatz weist an, dass die ökumenische Gemeinschaft der Kirchen das Urbild für ein ruhiges Zusammenleben werden konnte, weil es um die selbständige Kulturwesen geht. Der Aufsatz berührt vor allem die Entwicklung, der zur heutigen Gemeinschaft der Kirchen fuhr, und die Rolle der Ausbildung für die Gestaltung des ruhigen Zusammenlebens in den Kirchen.

Keywords: multikulturelle Gesellschaft, Christentum, Theologie, Kirchen, Studium

Klíčová slova: multikulturní společnost, křesťanství, teologie, církve, studium

(ThDr. Jiří Vogel, Th.D. působí na Katedře systematické teologie, teologické etiky a teologické filosofie UK HTF.)


Recenze/Book reviews


Nikolaj Demjančuk, Lucia Drotárová – Vzdělání a extremismus, Nakladatelství Epocha, Praha 2005, 133 s. (2/III/2006)
Autor: Věra Jirásková

Nikolaj Demjančuk, Lucia Drotárová – Education and Extremism. – The authors succeeded in analyzing the extremism from the sociological, psychological, philosophical, political and ethical view. The book can be divided into 3 parts. In the first part the authors are squaring up the terminological and contentual problems not only of the sole term extremism. In the second part the authors show what kind of means and strategic moves are used by authors, who’s texts are aimed at an extremist audience, to attract attention and to convince. The third part introduces proved and methodically executed themes on “anti-prejudice exercises” using stories and fairy-tails. By original means the authors offer an option of an interdisciplinary attitude.

Keywords: Education, Extremism, Toleration, Intoleration, Prejudice

Klíčová slova: vzdělání, extremismus, tolerence, intolerance, předsudky

(PhDr. Věra Jirásková, Ph.D., vedoucí Oddělení didaktiky Katedry občanské výchovy a filosofie UK PedF.)


Anna Hogenová – K filosofii výkonu, Eurolex Bohemia, Praha 2005, 575 s.
(4/III/2006)
Autor: Pavel Žďárský

Anna Hogenová – On the Philosophy of Performance. – This comprehensive book of Professor Anna Hogenová is dedicated to contemporary society and it’s typical orientation on performance – where performance is understood as a quantifiable and measurable indicator, which has become value and self-confirmation. This study is written from the fenomenological stance close to Patočka and Heidegger. The tone of this book is imperative and the language almost esoterical. It offers retrospection towards the dawn of the European philosophy in putting in contrast the perception of truth as unhiddenness versus correctness, ALÉTHEIA contra ORTHOTÉS. The book is a very personal confession and the style and subject resonates with the author’s personality.

Keywords: Performance Oriented Society, Truth, Unhiddenness, Correctness, Questioning

Klíčová slova: výkonová společnost, pravda, neskrytost, správnost, tázání

(Mgr. Ing. Pavel Žďárský vystudoval Ekonomiku a řízení na FS ČVUT a Religionistiku a filosofii na UK HTF. Je doktorandem oboru Filosofie na UK PedF.)


Referáty/Conference papers


Náboženství, věda, filosofie (2/III/2006)
Autor: Radim Palouš

Religion, Science, Philosophy. – Contribution for international conference Religion and Science (15th–16th November 2005, Pardubice). Science regards any “metaphysical” approach as nonscientific. But this doesn’t imply to any science but to the “modern” one, which main characteristic is that it has separated itself from philosophy and religion as much as it could. It wants to be “objective” and “effective”, which means that it approaches the objects of the research with a distance, as objects that are to be controlled, while an interference of the researcher, the one, who impartially testifies about what he finds, is to be controlled and limited, suspended. As much as it is scientific to offer certain definable and provable knowledge, science simply offers knowledge that is not final, since it leaves this knowledge to experimental reproduction and controversial confrontation, that means to a critique, that opens further space to scientific exploration. In this context scientific knowledge is humble, open, in contrast with religion that in this light seems to science as typically closed and definitive. From the scientist’s point of view is religion a resignation of free human mind to untouchable dogma and ideology either due to narrow-mindedness, lack of education or laziness.

Keywords: Religion, Science, Philosophy, Meaning, Responsibility

Klíčová slova: náboženství, věda, filosofie, smysl, odpovědnost

(Prof. PhDr. Radim Palouš, dr. h. c., filosof, emeritní rektor Univerzity Karlovy.)


Refugee Issues in the System of the Secondary and High Education in Bulgaria (2/III/2006)
Autor: Siyka Tchavdarova-Kostova

Problémy uprchlíků na sekundárním a terciárním stupni vzdělávání v Bulharsku. – Bulharský vzdělávací systém stojí v tuto chvíli před výzvami, které pramení z dynamických změn v bulharské společnosti v posledních 15ti letech po změně politického směřování země v roce 1989. Jeho důsledkem je řada změn ve vzdělávací struktuře a obsahu vzdělávání na sekundárním a terciárním stupni systému. Jednou z výzev je příliv politických uprchlíků do Bulharska. Vzdělávací obsah a metody musejí být adekvátní soudobému vývoji společnosti.

Keywords: Refugees, Education, Society, Culture, Social Work

Klíčová slova: uprchlíci, vzdělávání, společnost, kultura, sociální práce

(Prof. Dr. Siyka Tchavdarova-Kostova, Department of Theory of Education, Faculty of Education, Sofia University “St. Kl. Ohridski”.)


Ukázky z publikací/Excerpts from the books


Jozef Keulartz – Zápas o přírodu: kritika radikální ekologie (2/III/2006)
Autor: Jana Dlouhá (překlad a úvodní slovo)

The Struggle for Nature. A Critique of Radical Ecology. – Short outline and extract of the critical – analytical work of Jozef Keulartz that is focused at review of most influential streams in environmental philosophy. In his book, the autor is mapping philosophical roots of the so called ecological approaches and their social consequences. With regard to holistic concepts, it represents valuable historical perspective and experience of unifying strategies aiming (as a consequence) at establishment of comprehensive and unifying worldview. These turn out to be blind alleys through which the current environmental philosophy could threat communicative power.

Keywords: Environmental Philosophy, Organicism, Holism, Ecology, Social Ecology, Communicative Power in Social Context

Klíčová slova: environmentální filosofie, organicismus, holismus, ekologie, sociální ekologie, možnosti komunikace v sociálním kontextu

(RNDr. Jana Dlouhá, doktorandka oboru Filosofie výchovy UK PedF. Působí v Centru pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy.)


O globalizaci s Radimem Paloušem (3/III/2006)
Autor: Radim Palouš

About Globalization with Radim Palouš. – Excerpt from the book. In 40 short reflections on 80 pages the author presents thoughts of a Christian on changes of the world and about the world’s current globalized form.

Keywords: Globalization, Global, Totality, Religion, Christianity, Particularity, World

Klíčová slova: globalizace, globální, celek, náboženství, křesťanství, partikularita, svět

(Prof. PhDr. Radim Palouš, dr. h. c., filosof, emeritní rektor Univerzity Karlovy.)


Nekrology/Necrologues


Za Jaroslavou Peškovou (2/III/2006)
Autor: Anna Hogenová, Zuzana Svobodová, David Krámský

The Memory of Jaroslava Pešková. – On Friday, February 3rd, 2006 died “the first lady of the Czech philosophy” professor Jaroslava Pešková at the age of 77 years. She was the co-founder of the section Philosophy of Education on Faculty of Education of Charles University. She studied at Jan Patočka and Milan Machovec and was the teacher of many generations of philosophers and students of other humane fields.

(Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc., filosofka, zabývá se především fenomenologickou problematikou. Působí na KOVF UK PedF a je vedoucí Katedry filosofie na UK HTF; PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D., vyučuje etiku a náboženství na Evropské škole – Schola Europaea – v Lucemburku, spolupracuje s katedrou pedagogiky Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích; PhDr. David Krámský, Ph.D., filosof, působí na Katedře filosofie Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci.)


Blahopřání/Congratulations


Anně Hogenové (4/III/2006)
autor: Marie Jeřábková, Jarmila Novotná, Zuzana Svobodová

For Anna Hogenová. – On November 6th Anna Hogenová, a philosopher, a pedagogue, a founder of PAIDEIA and a member of the editorial board, and above all an exceptional woman, was designated as a Professor by the President of the Czech Republic. Congratulations by M. Jeřábková, J. Novotná and Z. Svobodová are reflecting this accomplishment, as well as a life jubilee, that Professor Hogenová celebrated a only a few days before her appointment.

(Mgr. Marie Jeřábková vystudovala na UK FF obor Pedagogika a PGS obor Psychologie. Je absolventkou výcviku v logoterapii a existenciální analýze v Brně; v současné době je doktorandkou UK PedF obor Filosofie. PhDr. Jarmila Novotná, fyzioterapeut, absolventka UK FTV, obor Tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených. Je doktorandkou UK PedF oboru Filosofie se zaměřením na sexuální zneužívání zdravotně postižených. PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D., vyučuje etiku a náboženství na Evropské škole – Schola Europaea – v Lucemburku, spolupracuje s Katedrou pedagogiky Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.)


 
 www.filosofie.cz