Archive
ISSN 1214-8725
Číslo/Ročník/Rok: 4/VIII/2011 - Autumn 2011

PAIDEIA: ročník VIII/2011 (článková bibliografie)

Autor: editor
PAIDEIA: Index of Articles, Volume VIII/2011.

 

 

 

Články/Articles

 

 

„Být pro druhého“: Filosofický kontext péče o uprchlíky v díle Emmanuela Lévinase

(1/VIII/2011)

 

Autor: Markéta Bačáková

 

Abstract: To Be for the Other: Phlilosophical Context of Care for Refugees in Work of Emmanuel Lévinas. – The philosophical contemplation over the question of care for refugees is not merely an academic task. The main importance lies in the deeper understanding of my own responsibility for the Other and subsequent change in behaviour in accordance with this new understanding. Lévinas poses an extreme level of responsibility on me, which is asymmetrical – I am always more responsible for the Other than the Other is for me. Even though Lévinas’ philosophy due to its extreme position provokes many disagreements, it represents a highly inspirational source for contemplation over the moral context of the care for refugees.

 

Keywords: responsibility, the Other, face of the Other, stranger

 

Klíčová slova: odpovědnost, Druhý, tvář Druhého, cizinec

 

(Mgr. Markéta Bačáková je doktorandkou na Katedře speciální pedagogiky UK PedF.)

 

 

Transparence a medialita (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Jiří Bystřický

 

Abstract: Transparency and Mediality. – In the beginning of the 20th Century painting gets to the stage gets where it was capable of displaying a pure relationship. It is understood in an aesthetic context: that such a relationship, which derives its claim to univerzal testimony. To distinguish excess imaging, which is for a long time without any relation to the unchanging. This would suggest that only in a reality where beauty monitors the movement of its own truth and shows reality without limitation of invisible we can get to the beauty of the univerze, a reality which makes vision visible.

 

Keywords: image, mediality, transparency, art, imaging, instrumentality

 

Klíčová slova: obraz, medialita, transparence, umění, zobrazování, instrumentalita

 

(Doc. PhDr. Jiří Bystřický, Ph.D. vystudoval sociologii a filosofii v Brně. Titul Ph.D. získal ve Filosofickém ústavu ČAV Praha. Zakladatel Katedry elektronické kultury a sémiotiky na FHS UK Praha, roku 2008 vedoucí Centra pro studium elektronické kultury FHS UK, nyní vedoucí Centra teorie médií, mediální kultury a umění AVU Praha. Aktuální výzkumné projekty: Teorie mediality ve spolupráci s Internationales Kolleg für Kulturtechnikforschung und Medienphilosophie na Bauhaus-universität, SRN; Subjekt, obraz a pojem u Viléma Flussera – výstupy v International Flusser Studies.)

 

 

Motivy zrcadlení ve filmu Zrcadlo Andreje Tarkovského (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Iva Gajdošíková

 

Abstract: Motives of Mirroring in Andrei Tarkovsky’s Film The Mirror. – The introduction to Andrei Tarkovsky’s The Mirror is the key to understanding the entire film. Control, knowledge and coming to grips with oneself are the main themes here. However, one cannot directly gain control over one’s ego; this can only be done through a reflection – through a mirror’s reflection. Whether this reflection is quivering on a surface, is reflected in a window, mirror or in the human mind, it always remains a mere appearance, a game thrust into the field of subjectivity. In despite of this, the ego can become just as real as its relation to the whole, or the world.

 

Keywords: Andrei Tarkovsky, The Mirror, mirroring, missing subject, subjective camera

 

Klíčová slova: Andrej Tarkovskij, Zrcadlo, zrcadlení, chybějící subjekt, subjektivní kamera

 

(Mgr. Iva Gajdošíková, lektorka a učitelka českého jazyka, absolventka oboru Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury FF MU v Brně.)

 

 

Sport und Lebenskunst. Gibt es eine Zukunft für das antike Ideal? (1/VIII/2011)

 

Autor: Gunter Gebauer

 

Abstract: Sport a umění žít. Má antický ideál budoucnost? – Text se zabývá fenomenologickými aspekty sportu, výkonnosti atletů a vztahem mezi autentickým životem a pěstováním sportu.

 

Schlüsselwörter: Sport, Lebenskunst, Freiheit

 

Klíčová slova: sport, umění žít, svoboda

 

(Prof. Dr. Gunter Gebauer, Institut für Philosophie, Freie Universität Berlin.)

 

 

Problem of Epistemological Foundationalism (4/VIII/2011)

 

Autor: Jan Hábl

 

Abstract: Problém epistemologického fundacionalismu. – Autor se pokouší zmapovat současnou diskusi o otázce epistemologického fundacionalismu a jeho širokou škálu modifikací. Úkol uskutečňuje ve třech krocích: 1) definováním fundacionalismu, 2) zkoumáním terminologického rozsahu a mapováním různých typologií a 3) posouzením konkurenčních epistemologických teorií (konkrétně koherentismu a pragmatismu). Tyto tři kroky by nám měly pomoci učinit některé předběžné závěry týkající se přijatelnosti či nepřijatelnosti fundacionalismu jako epistemologické teorie.

 

Keywords: foundationalism, epistemology, noetics, knowing, coherence, truth

 

Klíčová slova: fundacionalismus, epistemologie, noetika, vědění, koherence, pravda

 

(PhDr. Jan Hábl, Ph.D. teaches philosophy of education and pedagogy at the University of Hradec Králové. He studied education at J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem, theology at the EMF School of Biblical Studies in England and philosophy at the University of Wales. The phenomenon of education has been his life theme and love ever since he first met J. A. Comenius.)

 

 

Privace a její úloha v myšlení (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Anna Hogenová

 

Abstract: Privation and its Role in Thinking. – The article accents a forgotten opposite from Aristotles’ point of view in his role of knowledge. It goes about an important input to the understanding of the world in the media sphere. It is necessary to understand the negation from the philosophical point of view, it means to understand the privation. It is possible to understand being only through privation.

 

Keywords: privation, negation, opposites, knowledge, media

 

Klíčová slova: privace, negace, protiklady, poznání, média

 

(Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. je vedoucí Katedry filosofie UK HTF a působí též na Katedře občanské výchovy a filosofie UK PedF.)

 

 

Zlo tkví v identitě? (4/VIII/2011)

 

Autor: Karel Kukla

 

Abstract: Does evil lie in identity? (Essay) – A man tends towards his identity, thanks to defiance we resist a temptation. Life destiny of human being, let’s call it “deity”, has been his defiance. Life without any claim is assertive by its own weight being guarded by presence of a mask. Identity with its rule of law attacks this ever present mask. At that moment our mask will be limited in perceiving the course, according to necessary concentration on its own performance. Every intention contains certain form of evil. Using our intention we camouflage our masks, we naturally identify the form of evil personally. Good intention will disclose that course, it will make the ever present defiance possible. Evil intention hides that course and it will destroy all of our masks. Evil has no present because human being would not survive without his mask. And then the Evil leaves the cruel present looks, man will be ashamed of being a good creature. Desperate defiance will be assertive by its own weight, a call for help comes. Evil is firmly rooted in our identity. Defiance means our unfree decision “to be”. We resist a regular pressure of a word “to own, to have”.

 

Keywords: the good, identity, mask, beginning, defiance, the evil

 

Klíčová slova: dobro, identita, maska, počátek, vzdor, zlo

 

(Mgr. Karel Kukla je absolventem oboru učitelství náboženství, etiky a filosofie na UK Husitské teologické fakultě.)

 

 

Prázdné médium a otázka smyslu (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Jana Kuklová

 

Abstract: Empty Medium and the Question of Meaning. – The authoress reflects on the concept of medium as a thing. She refers to the emptiness of the medium and to the question of meaning. She examines the relationship between the media and the authenticity of human being.

 

Keywords: medium, Dasein, information, meaning, authenticity, journalist

 

Klíčová slova: médium, Dasein, informace, smysl, autenticita, novinář

 

(MgA. Jana Kuklová je doktorandkou oboru Filosofie na KOVF UK PedF; zabývá se nyní filosofií médií a techniky.)

 

 

Média jako demokratický veřejný prostor? (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Vojtěch Mašek

 

Abstract: Media as Democratic Public Space. – This paper explores the potential of the present-day traditional and new media to establish an “open space” of action, deliberation and political participation of democratic citizens. In the light of four selected models of media public space presented in the present-day political philosophy, the paper reflects on opportunities for the renewal of “civic journalism” in today’s complex media scene.

 

Keywords: media as a political phenomenon, media as public space, public space and public sphere, democratic conditions of media and journalism, models of public space/public sphere in political and media philosophy, traditional mass media and new media networks, citizenship participation in media, citizen journalism renewal, citizen journalism and civic journalism

 

Klíčová slova: média jako politický fenomén, média jako veřejný prostor, veřejný prostor a veřejná sféra, demokratické předpoklady médií a žurnalistiky, modely veřejného prostoru ve filosofii politiky a médií, tradiční masová a nová síťová média, angažovanost občanů v médiích, obnova občanské žurnalistiky, občanská a občansky odpovědná žurnalistika

 

(Mgr. Vojtěch Mašek, Ph.D. se zabývá filosofií vzdělávání, politiky a médií, v minulosti se věnoval projektům EU v oblasti webové žurnalistiky a e-learningu, v současnosti působí jako lektor anglického jazyka na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy.)

 

 

Prínos náboženského prvku k vzdelávaniu podľa A. N. Whiteheada (4/VIII/2011)

 

Autor: Rastislav Nemec

 

Abstract: Contribution of Religious Element to Education according to A. N. Whitehead.The objective of this article is to present that Whitehead had a very important philosophy of education – Whitehead’s candid view of education as religious. Whitehead’s philosophy of education is fully coherent with his metaphysical view. The aim of this study is to present how this religion and metaphysics contribute to an educational perspective. In his philosophy we find the importance of experience, imagination, speculation, generalization, but also practice, pleasure, harmony together with technical and liberal education and unification. He, in fact, unifies all these seemingly different areas into a coherent philosophy of education. His view is common to the most of contemporary thesis on behalf of theory of education.

 

Keywords: A. N. Whitehead, process philosophy, educational canons, aims of education

 

Klíčová slova: A. N. Whitehead, procesuálna filozofia, vzdelávacie kánony, ciele vzdelania

 

(PhDr. Rastislav Nemec, PhD., je vedoucí Katedry filozofie Teologickej fakulty Trnavskej univerzity.)

 

 

Přelet na počátky kinematografie (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Markéta Pávková

 

Abstract: Flyover to Beginnigs of Cinematography. – The present article is a dialog between early film history and philosophy. The film is regarded as medium. The problems arise from basic questions: When has the film become the medium? What does characterize the film as medium? Is filmgoer involved in film creation? The author tries to fully follow the Gilles Deleuze’s point of view – just application of philosophic theories on objects d’art is considered as deficient, constraining. Deleuze distinguishes art, philosophy, and science as three distinct disciplines, each analyzing reality in different ways but still being equal. The article is based on thoughts of French philosopher Gilles Deleuze (and Henri Bergson), British media scholar John Fiske and German philosopher Theodor W. Adorno.

 

Keywords: film, media, history of film, philosophy of film, popular culture, cultural industry

 

Klíčová slova: film, média, dějiny filmu, filosofie filmu, populární kultura, kulturní průmysl

 

(Mgr. Markéta Pávková, doktorandka na Katedře filosofie a občanské výchovy UK PedF.)

 

 

Výchova k odvaze a odvaha vychovávat (1/VIII/2011)

 

Autor: Naděžda Pelcová

 

Abstract: Education to Courage and Courage to Educate. – The paper analyzes one of the original human experiences, the joy of the event, which is based on the possibility of education even in such difficult positions, such as the ability to teach courage, or courage to educate.

 

Keywords: education, courage, virtue, responsibility

 

Klíčová slova: výchova, odvaha, ctnost, odpovědnost

 

(Doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc., vedoucí Katedry občanské výchovy a filosofie UK PedF, specializuje se na filosofickou antropologii a filosofii výchovy.)

 

 

Média a naše porozumění světu (a našemu místu v něm) (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Klára Pirklová

 

Abstract: Media and Our Understanding of the World (and Our Place in It). – The article focuses on our experience in the age of mass media. It explores relations between mediated experience, human authenticity and the dichotomy of sacred and profane. It raises a question, if we are able to distinguish easily between the important (which is what matters most in life) and the unimportant.

 

Keywords: lived experience”, “mediated experience”, autenticity, inauthenticity, profane, sacred, the important, the unimportant

 

Klíčová slova: žitá zkušenost“, „zprostředkovaná zkušenost“, autentické, neautentické, všední, sváteční, podstatné, nedůležité

 

(Mgr. Klára Pirklová je doktorandkou na Katedře občanské výchovy a filosofie UK PedF.)

 

 

O životě osob se sluchovým postižením (4/VIII/2011)

 

Autor: Tereza Skákalová

 

Abstract: Über das Leben der Hörgeschädigten.Dieser Artikel beschäftigt mit dem Thema des Lebens und Erziehung der Hörgeschädigten, und zwar aus einer anderen Sicht als nur aus der pädagogischen Sicht. Durch Bemühungen um Verständnis dieser Problematik öffnet sich Hintersinn.

 

Schlüsselwörter: der Hörgeschädigte, der Gehörlose, Erziehung der Gehörlosen, die Gebärdensprache

 

Klíčová slova: osoba se sluchovým postižením, neslyšící, vzdělávání neslyšících, znakový jazyk

 

(Mgr. Tereza Skákalová – odborná asistentka na Katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové.)

 

 

Antropologie těla: úpravy, disciplinace a semiotizace těla (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Martin Soukup

 

Abstract: Anthropology of the Body: Modifications, Disciplination and Semiotization of the Body. – The object of the paper is anthropology of the body as a branch of anthropology as such. The authors distinguish between organic and cultural dimension of the human body. Anthropology examines the body on three structural levels, which correspond to the three main types of cultural elements: artifacts, norms and meanings. Concerning the framework of anthropology of the body, the defined levels can be studied by means of modification, disciplination and semiotization processes.

 

Keywords: body, anthropology, anthropology of body, culture

 

Klíčová slova: tělo, antropologie, antropologie těla, kultura

 

(PhDr. Martin Soukup, Ph.D., kulturolog a kulturní antropolog, působí na katedře kulturologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.)

 

 

Etická výchova jako cesta z omezené každodennosti (1/VIII/2011)

 

Autor: Zuzana Svobodová

 

Abstract: Ethics as a Way out of an Ordinary and Limiting Order of Things. – The author reflects upon the current state of ethics education in Czech schools, in the context of curricula used in other countries of the European Union. Pointing to the recommendations of the famous Czech philosopher Jan Patočka (according to which education should lead from the naive and natural to troubling the everyday order of things) she looks for the meaning and purpose of ethics education.

 

Keywords: ethics and ethics education, education, elementary school, high school, Framework Programme, education process

 

Klíčová slova: etika a etická výchova, vzdělávání, základní školy, gymnázia, rámcový program, výchovný proces

 

 

(Ne)mediálnost filosofie (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Zuzana Svobodová

 

Abstract: (Non)mediality of Philosophy. – Can philosophy play an intermediary role (that of a medium)? If so, what does philosophy have to mediate in particular (can it do so?) and to whom? (That is, between whom is philosophy the intermediary/instrument/medium?) Is philosophy a public matter? If so, how and why is it the case? The topic of the article – the media and philosophy – is regarded as a more detailed question of philosophy per se, that is what philosophy is, what it means to philosophize, and what is the relationship between philosophy and the concept of a medium or intermediary relations. Although the question of the position of philosophy towards public media is not of primary concern, considerations on the media status of philosophy also cover the issue of whether philosophy is a public matter, or in what sense it deserves the task of an intermediary.

 

Keywords: medium, mediator, philosophy, soul, care of the soul, public matter, instrument, immediacy, communication

 

Klíčová slova: médium, mediátor, filosofie, duše, péče o duši, věc veřejná, prostředek, bezprostřednost, komunikace

 

(PhDr. Bc. Zuzana Svobodová, Ph.D. vyučuje na Teologické fakultě Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích, na Katedře teologie a filosofie Jaboku – Vyšší odborné školy sociálně pedagogické a teologické, dále učí studenty UK Evangelické teologické fakulty, je lektorkou akreditovaných kurzů dalšího vzdělávání pro pedagogické pracovníky a pracuje jako učitelka náboženství. Zabývá se filosofií výchovy, dějinami vzdělávání a zkoumá vztahy náboženské a kulturní vzdělanosti.)

 

 

Umění komunikace jako médium u Milana Machovce (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Jiří Šlégl

 

Abstract: Die Kunstkommunikation als das Medium bei Milan Machovec. – Dieses Thema arbeitet über die Problematik der menschlichen Selbstverständlichkeiten und über die grundlegenden Zugänge, die diese scheinbare Sicherheiten problematisieren. Milan Machovec als der Meister des Dialogs und der Kommunikation zeigt die Wege, die dem Mensch in dem medialen aber auch persönlichen Labyrinth der lebendigen Realität kultiviert orientieren helfen.

 

Schlűsselwörter: der Sinn, das Medium, der Mensch, das Suchen, die Transzendenz, die Frau, das Glűck, die Demut

 

Klíčová slova: smysl, médium, člověk, hledání, transcendence, žena, štěstí, pokora

 

(PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D. vystudoval dějepis a pedagogiku na UK PedF v Praze. V současné době vyučuje na Pedagogické fakultě UJEP v Ústí nad Labem a na Podřipské střední odborné škole v Roudnici nad Labem. V roce 2010 ukončil doktorandské studium filosofie na UK PedF v Praze.)

 

 

Médium filmu, filosofie, obraz (2–3/VIII/2011)

 

Autor: Katrin Vodrážková

 

Abstract: Filmmedium, Philosophie, Bild. – Das Thema des Textes konzentriert sich auf die Fragen des Filmmediums im Vergleich mit dem Medium der Fotografie als der erste Fall von dem technischen Bild. Zusammen mit Begriffen wie Bewegung, Raum und Zeit, durch die zur Transformation der des Filmmediums, aber auch zu sehr philosophischen Denkens, kommt, kann man das Bereich der Medienphilosophie und das Gebiet der elektronischen Medien und Kultur zu erklären. Um denken darüber hinaus werden neue Techniken und Sichtweisen des Mediums Film endeckt. Das Denken kann auf diese Weise ständig etwas Neues zu schaffen. Die Entwicklung des Denkens ist mit der Bewegung und auch mit der Zeit verbunden. Das Denken selbst ist in Bewegung. Damit das Denken auf eine andere Ebene zu kommen könnte, dazu hilft die Medialität. Mit den neuen Sichtweisen entstehen dann neue Formen der Vermittlung. Der Film, der nicht nur als Technik der Filmbilder, sondern auch als einen Prozess des Denkens funktioniert, ist als eine offene Szene gezeigt. Der besondere Fall des Films „Inception“ beschreibt die Probleme der Bewegung, Medialität, filmischen und philosophischen Denken, das in Form von mehreren Ebenen der Träume ist.

 

Schlüsselwörter: Medium des Filmes, Medienphilosophie, Bild, Technisches Bild, Bewegung, Zeit und Raum, Medium der Photographie

 

Klíčová slova: médium filmu, filosofie médií, obraz, technický obraz, pohyb, čas a prostor, médium fotografie

 

(Mgr. Katrin Vodrážková je doktorandkou oboru Informační věda v Ústavu informačních studií a knihovnictví na UK FF. Zabývá se elektronickou kulturou, filosofií a sociologií médií, médiem filmu a novými médii.)

 

 

 

Překlady/Translations

 

 

Sókratés a Buddha (1/VIII/2011)

 

Autor: Edmund Husserl – překlad a úvod David Rybák

 

Abstract: Socrates and Buddha. – Czech translation of fragment from Husserl’s heritage with translator’s introduction. Husserl’s text, signature B I 21 from January 1926 was published in a journal Husserl Studies (2010, n. 26, pp. 1–17).

 

Keywords: phenomenology, Indian thinking, European view, cognition

 

Klíčová slova: fenomenologie, indické myšlení, evropské stanovisko, poznání

 

(Mgr. David Rybák je doktorandem oboru Filosofie na KOVF UK PedF.)

 

 

 

Zprávy/Reports

 

 

Oznámení o založení občanského sdružení CEUPES (CENTRAL EUROPEAN PHILOSOPHY OF EDUCATION SOCIETY) (1/VIII/2011)

 

Autor: David Rybák

 

Abstract: An announcement about foundation of CEUPES society (CENTRAL EUROPEAN PHILOSOPHY OF EDUCATION SOCIETY), whose mission is to unite the representatives and sympathizers of philosophy of educatin in the Central-European region. The initiative originated at Faculty of Education at Charles University in Prague, Faculty of Education of Trnava University and Wydział Pedagogiki in Łódź. The attachments include statutes, program and application forms in Czech language.

 

(Mgr. David Rybák je doktorandem oboru Filosofie na KOVF UK PedF.)


 
 www.filosofie.cz